Willys ger sig in i näthandeln – billiga varor men dyr leverans

Lågpriskedjan Willys ger sig in i näthandeln och kombinerar hemleverans med upphämtning av varor i butik. De erbjuder låga priser men har den högsta leveranskostnaden av alla butikerna vi jämfört.

Vi ser en kraftig ökning av livsmedelshandeln på nätet. Enligt HUI Research ökade försäljningen under 2015 med 39 procent och förväntas stiga ungefär lika mycket under 2016.

- Många av våra kunder vill handla mat på nätet och vi vill finnas där våra kunder finns. Som lågpriskedja har vi en viktig funktion att fylla för kunder som vill e-handla men som inte är beredda att betala orimligt mycket, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Butiken erbjuder samma priser på nätet som i de fysiska butikerna. I vår jämförelse mellan de olika butikerna ser vi att Willys erbjuder låga priser och deras kasse är den billigaste, men när vi lägger på frakten så blir lågpriskedjans kasse den dyraste.

- Vi välkomnar fler aktörer på marknaden och tycker det är intressant att Willys som är en lågprisbutik tar klivet in på marknaden. Det blir spännande att följa deras utveckling, säger Robert Kautsky, analyschef på Matpriser.


KONTAKT

070-869 33 31
corinne@matpriser.nu

Sveavägen 131
11346 Stockholm

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

© 2020 Matpriser